Saturday, February 23, 2008

Diary from Riverton till Milford



Saturday 23rd Feburay
James writes: Below you will find Babs diary she has sent me by text message the last days while she was back in Invecargil to esacpe the poor weather in Milford. Babs plans to be back on the water early during the week with a 2-3 days paddle to Port Jackson. I hope to get some pictures in the next week from Babs, will have a selection quickly up for all to see. Having spoken a bit on the phone with Babs, she would like to pass on her thanks and greetings to all the boats and people she has meet along the coast and Fiords the last days.

Onsdagen den 20 februari: Paddlade i lugn takt in mot Milford och kunde konstatera att jag befann mig i ett underbart landskap. Men den ihärdiga lufttrafiken var lite väl ihärdig och själva platsen annorlunda från vad jag hade förväntat mig och kom ihåg från tidigare besök.
Wednesday the 20 Febuary: Padled at a relaxed pace into Milford and could see that I was in an amazing landscape. But the large amount of air traffic from the airstrip was a little disappointing. Milford itself was different from what I expected even after having been there before.

Tisdagen den 19 februari. För ovanlighetens skull verkade vindarna bli milda denna dag och det var fortfarande mörkt när jag tog första paddeltaget. Med kraftiga dyningar men en lätt bris passerade jag Nancy Sound, Charles Sound, Caswell Sound och det underbart vackra George Sound. Med ett så perfekt paddelväder bestämde jag mig för att göra ett försök att nå Milford Sound. En vacker solnedgång ersattes av en klar fullmåne och på Anitas Bay satt en paddlare vid namn Fiona med en värmande lägereld.
Tuesday the 19th Febuary: Unusually it was mild winds today and it was still dark when I took my first strokes. With a large swell and light breeze I passed Nancy Sound, Charles Sound, Caswell Sound and the beautiful George Sound. With such perfect weather I decided to try for Milford sound. A beautiful sunset was replaced by a full moon and at midnight in Anitas bay at the entrance to Milford Sound, sat a kayaker named with Fiona with a welcoming campfire.

Måndagen den 18 februari. Det var kallt och fuktigt om morgonen men så lite vind att jag åter beslutade mig för att hoppas på en säker morgonpaddling. Jag fick kämpa hårt med höga vågor, lurig brottsjö och en otrevligt växande vind. Men desto gladare var jag när jag kom in i det underbart vackra Doubtful Sound! Fick senare oönskat sällskap av mängder av sandflugor.
Monday the 18th Febuary: Cold and damp this morning but little wind, so it was decision to hope for a safe morning of paddling. I had to fight with large waves and rough conditions and wind changing direction all the time. But I was glad when I made it into incredibly scenic Doubtful Sound! Then I meet my regular companions, sandflies!

Söndagen den 17 februari. Ytterligare en dag med prognos för starka vindar. Men om morgonen var det lugnt och med endast fyra timmars paddling till nästa landstigningsmöjlighet i Daggs Sound tog jag en chansning. Väl i nästa sund dröjde det inte någon lång stund innan vinden var så kraftig att jag trodde att tältet skulle gå sönder. Dessvärre fick jag en väderprognos för morgondagen med starka sydvästliga vindar, fyra meter höga vågor och "rough sea". Suck!
Sunday the 17 Febuary: Another day of of forecasts for strong winds. But the morning is calm and with just four hours paddling to my next safe landing in Daggs Sound I took the chance. Well it didn’t take to long after arriving that the wind took force and I thought the tent was not going to hold up. And the next forecast was for strong southwest winds, four meter swells and rough seas.Ahh!

Lördagen den 16 februari. Ännu en dag på landbacken med vindar om 35 knots. Förvisso starka vindar men varmt och soligt i den skyddande viken. Och även denna dag kom det in en båt med trevligt kvällssällskap!
Saturday the 16th Febuary: Another day on land with winds of over 35 knots. Despite the winds it was warm and sunny in the sheltered bay. And even today came a boat with some people for company.

Fredagen den 15 februari. Prognosen var vindar om 35 knots. Men trots de friska medvindarna fick jag en kort men härlig paddling genom Anchor Passage med stupande klippväggar. Ännu en dag i ensamhet? Nej, några timmar senare kom en charterbåt in i viken och snart hade de plockat över mig för några timmars trevligt sällskap och Carls underbara mat.
Friday the 15th Febuary: Forecast winds at 35 knots. But despote the fresh winds behind me I did a quick tour into Anchor passage with steep cliffs. Another day alone? Nope, a few hours later came a charter boat in and asoon they collected me for a few hours company and Carls delicious food.

Torsdagen den 14 februari. Det skulle blåsa från 20 upp till 35 knots under dagen. Men om morgonen var det hyfsat lugnt och jag gav mig av. Ute på havet var det hög svall och luriga brottsjöar (overfalls) men inte förrän strax innan Dusky Sound fick jag känna på de riktigt starka vindarna. Fick en härlig eftermiddag i den vackra skyddande fjorden och var lycklig över att ha klarat av den värsta sträckan!
Thursday the 14th Febuary: It should blow up between 20 to 35 knots today. The morning was relatively calm for the area so I took off. Out at sea it was a high swell and tricky conditions with overfalls, but just as I came into Dusky Sound I felt the real strong winds. Had a great dinner in the beautiful protected fiord and was so happy to have cleared that dangerous section of coast.

Onsdagen den 13 februari. Sov över på fiskebåten och vid tretiden var det dags att gå upp för att fylla en massa lådor med kräftor innan helikoptern kom för hämtning. Spenderade resten av dagen i lugn hamn med vindar om 40 knop ute till havs. 
Wedneday the 13 Febuary: Slept on the fishing boat and at 3am it was time to get up and fill a lot of boxes with crayfish before the helicopter came for collection. Spent the rest of the day in peace in the harbour with winds at 40 knots out at sea.

Tisdagen den12 februari. Det blåste kraftigt när jag vaknade och det blev ytterligare en sovmorgon. Viljan att nå Dusky Sound var stark men vinden starkare. Istället paddlade jag till Port North för vatten och fick efterlängtat och trevligt sällskap av fiskarna Cyril och Michael.
Tuesday the 12 Febuary: It blew strongly when I woke up and it would be another sleep in. I wanted so strongly to get to Dusky Sound, but the wind was stronger. Instead I padled to Port North for water and got a welcomed onto Cyril and Michaels crayfish boat.

Måndagen den 11 februari. Starka nordliga vindar skulle bli lättare sydliga vindar mot kvällen. Men... Även om kvällen ryckte vindarna i tältet. Längtade tillbaka till de härliga kiwis jag lämnade i lördags. Började misströsta. Kanske dags att ge upp?
Monday the 11 Febuary: Strong northerly winds should be lighter southerly by the evening. But… even during the evening the wind tried to destroy the tent. Long after to the “Kiwi`s” I left on staurday. Starting to get down, maybe its time to give up?

Söndagen den 10 februari. Det var denna morgon som jag skulle paddla fyra timmar längs en stökig sträcka utan landstigningsmöjligheter bort från öns blåsigaste hörn. Det blev en heldag i tältet medan regnet vräkte ner och vindarna ändrade riktningar men inte styrka. Och jag var ledsen och förtvivlad. Fast igen på en liten strand med tusentals sandflugor....
Sunday the 10 Febuary: It was to be the day I should paddle four hours along a very nasty piece of coast without any safe landing. It would be in reality a whole day in the tent while the rain poured down and the wind changed direction but not strength. And I was sad and frustrated! Stuckm ona beach with thousands of sandflies….

Lördagen den 9 februari. Prognosen var sydvästliga vindar om 30 knots, dyningar på 4 m och grov sjö. Men om morgonen är det lugnt och trots mitt härliga sällskap beslutade jag mig för att göra en kort morgonpaddling. Marc och Gavin vinkade av mig och det kändes märkligt att paddla ut i mörkret!
Saturday the 9th Febuary: Forecast is southwest winds up to 30 knots, swells of 4 meters and heavy seas. But this morning is calm and despite my great company a decided to do a short morning paddle. Mark and Gavin waved me off and it felt strange to paddle off in the dark! (Babs made it to Welcome Bay).

Fredagen den 8 februari. Ännu en dag med trevligt sällskap och en vandring medan det stormade ute på havet. Och med matlagningslektioner under kvällen.
Friday the 8th Febuary: Another day with great company, a walk while it stormed out at sea. Then food cooking lessons in the evening.

Torsdagen den 7 februari. Under natten var jag sjuk. Kramper i magen. Kände hur otroligt utsatt jag är när jag färdas utan sällskap. Frisk men otroligt sliten om morgonen. Senare blev jag något förvånad när tio personer kom iland. För att tillbringa en semestervecka i detta fjordområde. Ett härligt gäng och en sen natt med underbar skaldjursmiddag!
Thursday the 7th Febuary: During the night I was isck. Stomach cramps. Felt how worn out I was with out company. Felt better in the morning but tired. Later I was surprised when 10 persons came onto land. They were having a week of holiday in the area. A great group of people and we ate a great seafood dinner!

Onsdagen den 6 februari. Denna dag och de kommande fem såg ut att få tillbringas på land pga nordvästliga vindar på upp över 40 knots. Men övergiven kände jag mig inte för redan om morgonen kom en helikopter förbi och gav mig tecken om jag var ok. Fördrev dagen med au vandra omkring i en vacker och intressant omgivning.
Wednesday the 6th Febuary: Today and the next five saw to it that with northwesterly winds over 40 knots was on land. Dereted I didn’t feel at all though, a helicopter came by and checked on me and I gave them the signal I was OK (Meri had asked it while training a pilot to check on Babs). Spent the day wandering in the wild and interesting enviroment.

Tisdagen den 5 februari. Jag insåg att jag måste ta mig bort från detta område men de brytande vågorna och den redan så starka vinden gjorde mig gråtfärdig. Men jag tog mig ut och jag höll båten på rätt köl vinden det tumultartade havet till trots. Senare lugnade sig havet och vindarna. Och det var en lycklig Babs som rundade det beryktade Puysegur Point. :-(
Tueday the 5th Febuary: I saw I have to get away from this landscape with breaking waves, and with the strongish winds I just wanted to cry. But I took me out and stayed upright despite the wind and sea conditions. Later it clamed down and it was glad and relieved Babs that rounded into Puysegur point ☺

Måndagen den 4 februari. Ännu en dag på land! Först pga den starka sydvästliga vinden. Men även pga kraftigt brytande vågor och tufft hav. Börjar bli less på vindarna. Nu vill jag styra fören norrut! :-(
Monday the 4th Febuary: Another day on land! Firstly due to the southwesterly wind, but late even for the powerful breaking swell and tough sea. Starting to get annoyed at the wind. I want to get North!

Söndagen den 3 februari. Enligt väderprognosen skulle det bli starka nordvästliga vindar och redan vid niotiden var det full fart. Fram emot kvällen stillade vinden men vid midnatt drog en stark sydvästlig vind in istället. :-(
Sunday the 3rd Febuary: Forecats says strong winds and already at 9am its in full force. In the evening it calmed but by midnight a strong southwesterly came in to replace it. ☹

Lördagen den 2 februari. Avvinkad av Belinda, Jacqui och Tim. Bra paddelförhållanden över Te Waewae Bay och lunch i Port Craig. Fortsatte men hann inte långt innan vinden tilltog snabbt och för starkt. Ännu en för kort paddlingsdag! Stort tack till alla hjälpsamma människor i Bluff och Invercargill! Ett varmt tack till Belinda och Stanley!
Saturday the 2nd Febuary: Waved off by Belinda, Jacqui and Tim, good conditions over Te Waewae Bay and lunch in Port Craig. Continued but not long till the wind took hold fast and strong. Another short days paddling! A special warm thanks to Belinda and Stanley.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

What a tough time. Hopefully you're passed the worst of it now. And what a great finish to Anita's Bay - 100km in one day. Fantastic. You're two thirds of the way around, and past the most remote part. All you have to do is make it to Picton, and then you can sample some Marlborough wine.

February 23, 2008 at 11:38 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home